Search This Blog

Loading...

Saturday, December 1, 2012

DSAI burukkan Malaysia di luar negara..._salah satu bukti

satu lagi bukti DSAI mengutuk dan merendahkan negara Malaysia d luar...
dari FB Malingsia..

Inilah apa yang org luar fikir pasal rakyat Malaysia kerana apa yg DSAI cakap kat luar sana...

"

  • Biar Kalian semua tahu kenapa malaysia selalu begitu di bawah ini penjelasan.dan tolong si shear ke yang lain biar.

    BAHKAN RAKYATNYAPUN TAK TAHU 6 KEBURUKAN TENTANG MALAYSIA

    1. Pengakuan secara jujur dari Datuk Anwar Ibrahim pada NewYork Times, bahwa sebagian besar pemimpin Malaysia terlalu pongah dan sombong meskipun sebenarnya Malaysia adalah negara lemah dan korup sehingga tidak bisa menghargai negara-negara tetangganya.
    2. Terbatasnya akses informasi dari media informasi (surat kabar, televisi dan lain-lain) bagi rakyat Malaysia sehingga hanya sedikit saja informasi mengenai negara-negara tetangga yang dipunyai. Hal ini menyebabkan hidup rakyat Malaysia seperti katak dalam tempurung. Akibatnya, mereka merasa pintar padahal sesunggunya hidup dalam kemalasan dan kebodohan yang teramat sangat. Nilai-nilai demokrasi yang dicapai oleh negara tetangganya tidak banyak diketahui oleh rakyat Malaysia. Hal ini memang disengaja oleh pemerintah mereka agar rakyat tetap bodoh sehingga tidak membahayakan kekuasaan mereka.

    3. Menurut analisis Robert C. Lie (Times magazine, June 2007), fenomena yang berlaku di Malaysia ini dalam istilah psikologi merupakan mekanisme pertahanan diri. Intinya, adanya kelemahan, kebodohan, serta kegagalan bangsa Malaysia mengaktualisasikan diri sebagai suatu bangsa yang bisa dihormati oleh bangsa lainnya menyebabkan mereka berusaha sekuat tenaga membalik penilaian tersebut dengan memberikan stigma yang lebih jelek terhadap negara tetangganya.

    4. Analisis dari Dinas Rahasia Russia (2006) terhadap fenomena teroris Dr. Azahari dan Nurdin Moh. Top, menyatakan bahwa kedua orang tersebut adalah merupakan kaki tangan / agen rahasia Malaysia bekerjasama dengan CIA disusupkan ke Indonesia untuk mencegah fenomena kebangkitan Islam moderat di Indonesia. Seperti Analisis dari CIA, keberhasilan proses demokratisasi di Indonesia yang diikuti dengan kebangkitan Islam di Indonesia akan menjadikan Indonesia sebagai Negara besar dan maju di regional Asia Pasifik. Kondisi ini jelas tidak menguntungkan bagi Malaysia yang berupaya menjadi pemimpin di wilayah ini namun tidak memiliki kemampuan sama sekali. Kepentingan USA terhadap wilayah ini juga akan terganggu bila Indonesia berhasil muncul menjadi Negara besar dan maju di kawasan ini.

    5. Dalam era globalisasi dewasa ini, peperangan bukan lagi menjadi suatu kunci bagi memenangi suatu persaingan. Justru saat ini yang dibutuhkan adalah soft power. Keunggulan budaya salah satunya. Dalam banyak hal ini jelas sekali keunggulan budaya Indonesia atas Malaysia. Lagu-lagu Indonesia banyak membanjiri Malaysia, bahkan menjadi top chart di negara mereka. Belum lagi hasil-hasil budaya lainnya seperti film, kerajinan, pencak silat, kebudayaan tradisional, dan lain-lain. Arsitektur misalnya, sudah menjadi pengetahuan umum bila menara kembar Petronas mencontek dari desain Candi Prambanan di Indonesia. Fenomena ini diakui oleh budayawan serta banyak artis Malaysia, salah satunya adalah Amy yang begitu gundah atas membanjirnya produk budaya dari Indonesia ke Malaysia

    6. Tidak ada satupun kurikulum mancanegara yang memasukkan mata pelajaran bahasa Malaysia kedalam kuliahnya, satu-satunya turunan dari bahasa melayu yang dijadikan kurikulum pendidikan bahasa asing adalah bahasa Indonesia.(Universit y di Australia, Belanda, Rusia, China, Jepang, Eropa, USA). Hal ini disebabkan karena bahasa Indonesia merupakan salah satu bahasa yang berpotensi semakin besar pemakaiannya di dunia (UNESCO) "

    komen saya:cer tgk sape yg bagi tau dia benda2 ni..DSAI ni mmg suka condemn negara sendiri kat luar...org mcm ni nk jd PM..mmg xde org hormat kat Malaysia lg da lpas ni klau dia yg jd PM..sebnarnya siapa yg d bawah tmpurung ni??? 
    Fikir2knlah wahai rakyat Malaysia..adakah ini org yg nak anda jadikan pemimpin anda?

    UMNO tidak sempurna, tiada siapa sempurna..namun terbukti UMNO memberi yg terbaik setakat ini.. lihat negeri d bwh pembangkang, apa keadaan mereka yg sebenar...lihat tanah simpanan melayu di Perak..apa yg telah jadi walau hanya bbrapa ketika mrk berkuasa..

    Jelas mereka takut ahli mereka akan lari sehingga terdesak untuk membuat undang2 anti lompat parti..UMNO ttp utuh walau ada yg lompat parti setelah menang atas tiket UMNO/BN..

    fikir2knlah...

Sunday, November 25, 2012

Talam corporation bertukar jd TRINITY CORPORATION BERHAD???

setelah lama menyepi kini saya kembali, terkejut bila buka satu site company ni, TRINITY CORPORATION BERHAD   

terkejut sebab tgk nama asal company ni...cer mengkomer nengok dalam garisan oval warna merah nu...apo namo asal company tu...


  
Teman terkejut tengok benda ni...tgk logo company pun tau di tambah dengan nama company "Trinity", tak perlu sebarang penjelasan lagi...company ni certified as syariah compliant securities/shares kat Bursa Malaysia.

non-executice director ada sorang melayu.mungkin ni sbb nk ckpkn syarat je..

kalau ade sape2 ade maklumat lanjut silalah share..

kenapa Talam corporation da bertukar jd TRINITY CORPORATION BERHAD ???

tu sahaja saya nak tahu..

Friday, July 6, 2012

SAFWAN ANANG AJAK BERDEMO LAGI!!! :kali ni kat Kamunting lak..


http://www.malaysiakini.com/news/202898

Nampaknya tak serik2 rakan siswa kita sorang ni.. asyik nak berdemo je macam dah tiada cara lain nak menuntut keadilan.. 


Dari mana pun penulis tak pasti di mana rakan kita (SA) ni belajar nak berdemo segala ni.. ada jugak dengar2 siapa menjadi tok gurunya.. tp tak nak lah nanti di katakn sebagai menfitnah dia dan dikatakan ini semua agenda politik UMNO dan BN.


Nasihat penulis fahami sesuatu perkara itu dengan secara total. Bukan sekadar di permukaan atau cakap2 orang. Mereka yang di tahan mengikut fahaman penulis adalah bersebab, dan seperti anda sendiri, tidak semua perkara yang anda buat keluarga anda maklum... ada yang di rahsia. 
Juga sememangnya mereka tidak di bicara kerana ISA itu adalah akta pencegahan (bukan macam dalam cerita MINORITY REPORT). 


Di dalam Qawaid Fiqhiah sendiri ada maxim tentang pencegahan. Di bawah maxim "AL DIRAR YUZAL"
(Bahaya mesti dihapuskan atau Kerosakan dikeluarkan meletakkan satu pengakhiran (Harm must be eliminated or removed Damage is put an end to)).


Merujuk kepada branch maxim kepada maxim utama seperti diatas, iaitu "kemudharatan yang besar harus dielakkan walaupun pada perbelanjaan kemudaratan yang kurang" dan juga branch maxim di bawah maxim yang sama "bagi menghalang kerosakan awam, kerosakan individu menjadi pilihan utama"


Keduanya membawa maksud iaitu untuk mengelakkan kemudharatan yang lebih besar/teruk, ianya di benarkan untuk melakukan kemudharatan kecil. contohnya di dalam kes ISA, kerajaan menggunakan ISA sebagai satu langkah pencegahan kepada risiko berlaku kemudaratan yang lebih besar berbanding kemudharatan yang di hadapi oleh tahanan ISA(dikurung).


Walau pun ISA telah di mansuhkan, tetapi untuk memansuhkan sesuatu akta itu bukan umpama kita flush tandas...hilang begitu sahaja tanpa mengambil kesah kerja2 yang di lakukan oleh IndahWater. 


Jika kerajaan bersikap begitu makanya mereka bukan pengurus yang baik kerana melakukan sesuatu tanpa mengambil kira kesan dan natijah sesuatu tindakan yang mereka ambil.


Oleh itu terdapat prosedur dan pertimbangan dalam nak flush away akta ISA ini sepenuhnya. Kerana itu sering penulis berpesan, GUNAKAN HAK BERFIKIR SEBELUM HAK BERSUARA. Anda sebagai rakyat Malaysia yang hidup dalam kemerdekaan berfikirlah secara matang dan bukan berfikir melalui emosi. Mahasiswa di luar sana...rakan2 saya sekalian...berfikirlah sebelum melakukan sesuatu..timbangilah baik dan buruk sesuatu tindakan.. jangan nanti di kesalkan nasi nak di masak telah menjadi bubur... jangan pula bila kepala dah berdarah terhantuk, bukan nak terngadah tapi pergi menyalahkan orang lain...


WALLAHUALAM...




rujukan qawaid fiqhiah:introduction to syariah and islamic jurisprudence (3rd edition), Dr. Mohamad Akram Laldin. CERT Publications.


p/s:ambo budak baru belajar, kalau salah demo tunjukkan..

Wednesday, June 13, 2012

siapakah di sebalik "Students For Change (SFC)"?




Sebentar tadi di kala saya berjalan di foyer fakulti terpandang satu pamplet mengenai kemunculan yang kononnya untuk menyedarkan para mahasiswa agar cakna isu semasa, mereka menggelar diri mereka Students For Change (SFC)!!!



akaun blogspot admin SFC hanya di buka pada may tahun ini. jadi adakah ini satu gerakan baharu dari pihak pro-M dalam usaha mereka menyebarkan pengaruh mereka ke dalam UiTM. jika ini adalah benar, pihak berwajib patut menghentikan sebarang usaha mengacau bilaukan universiti ini. 


apakah sebenarnya objektik mereka, di blog mereka menyatakan objektif mereka:

Students For Change (SFC)

Objektif :


a) Menjadikan medium student4changes sebagai landasan
penghujahan yang mampu mencetuskan revolusi kesedaran
agar Mahasiswa menjadi peka dan cakna dengan segala
isu yang membabitkan hak Mahasiswa khususnya dan
masyarakat Malaysia umumnya.

b) Menjadi pencetus kepada budaya berfikir secara kritis
dan progresif, mengkaji dari sudut pandangan
intelektual dan rasional sekaligus
menginterpretasikan olahan kajian yang diperoleh
dengan berpaksikan kebenaran yang sahih.

c) Mengajak Mahasiswa berfikir secara terbuka dan
rasional kepentingan menuntut hak pendidikan percuma
dan mengkaji natijah atau kesan positif daripada 

pemansuhan PTPTN kepada Mahasiswa



POST BERITA DARI malaysiakini???


akaun hanya di buka mulai may tahun ini.


persoalan2 di bawah ini juga perlukan penjelasan dari pihak mereka:


siapakh sebenarnya SFC ini?




siapakah admin SFC?



apakah matlamat sebenar mereka?

apakah dasar perjuangan mereka?



 siapa ahli atau anggota pengerak SFC?






















p/s:terhidu bau rebranding  sebuah pergerakan tu...

Thursday, June 7, 2012

KHALID ISMATH..."WARIS WAWASAN VS SMM"


seperti yang ramai telah mengetahui bahawa esok KI@KHALID ISMATH akan di bicarakan oleh mahkamah UiTM bagi tiga tuduhan iaitu:


Pertuduhan Pertama: Kerana tidak hadir ke kelas (Syarahan, Tutorial dan Ujian) selama 19 kali, (seperti yang dijadualkan) dan dituduh melanggar Kaedah 4, Jadual Kedua, Kaedah-Kaedah Institusi Pelajaran (Tatatertib Pelajar-Pelajar) 1976 Akta 174.

Pertuduhan Kedua: Kerana telah membuat komen yang berbaur pencemaran ke atas imej dan nama universiti iaitu "Saya setuju jika semua polis dibunuh" dan;
Pertuduhan Ketiga: Kerana menunjukkan perbuatan yang tidak sopan dan tidak sepatutnya pada 14 April 2012 bertempat di sekitar kawasan Dataran Merdeka dengan menggunakan kata berbentuk ganas dan ugutan. "Jika tidak, tak lama lagi akan arwahlah Najib Tun Razak"; Komen yang tidak wajar ini telah membawa nama buruk kepada UiTM.




Dikatakan SMM dan penyokong2 si Khalid ni akan berdemo esok dengan mengumpulkan mahasiswa untuk menyokong Khalid Ismath dan memboikot perbicaraan ini..mungkin mode mereka adalah seperti perbicaraan di UPSI sebelum ni...
sebagai seorang mahasiswa UiTM saya sangat merasakan kesan dari ancaman ini... sejak dari petang tadi di pintu-pintu pagar UiTM mula di lakukan road-block dan setiap kenderaan yang masuk akan di periksa..perkara ini mengingatkan saya kepada kejadian semasa cuti study week awal tahun lalu di UiTM Shah Alam ni yang mana berpunca dari Khalid Ismath juga yang merancang untuk membawa sekumpulan pelajar berdemo di dalam UiTM. situasi ini pasti akan lebih bermasalah pada awal pagi nanti sehinggalah ke malam hari..pastinya akan menyukarkan banyak pihak termasuklah para pensyarah dan pelajar.

WARIS WAWASAN yang merupakan sebuah badan gabungan persatuan2 dalaman UiTM shah alam yang sebelum ini telah menghantar memorandum kepada VC uitm, Dato' Sahol yang mendesak pihak pengurusan UiTM mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap kesalahan2 yang telah di lakukan oleh si Khalid Ismath ini.

WARIS WAWASAN juga turut merancang untuk mengumpul kan mahasiswa UiTM untuk berkumpul di hadapan BUDISISWA di mana terletaknya mahkamah UiTM yang akan membicarakan Khalid Ismath pada hari ini. 

Menurut sumber, tujuan WARIS WAWASAN bukanlah untuk membuat demo tetapi sekadar menyatakan sokongan kepada pihak pengurusan UiTM atas tindakan wajar yang telah diambil yang mana emnunjukkan suara WARIS WAWASAN   yang juga mewakili majoriti suara mahasiswa UiTM di ambil perhatian oleh Ppihak pengurusan UiTM.
Juga dari sumber yang sama, WARIS WAWASAN  meminta para pelajar yang ingin bersama mereka menyokong pihak pengurusan UiTM untuk berkumpul di PERPUSTAKAAN TUN ABDUL RAZAK 1 pada jam 8.30 pagi bagi tujuan di atas. bagi pelajar yang berkelapangan bolehlah menyertai WARIS WAWASAN bagi bersama kita menyokong keadilan yang wajib di laksanakan dan membersihkan onar yang telah terpalit dek kerana insan bernama KHALID ISMATH!!!

Dari pihak saya, dan saya percaya juga harapan majoriti mahasiswa UiTM supaya hari ini pada jam 9 pagi tidakkan berlaku sebarang kekecohan yang akan lebih memburukkan nama UiTM. Diharap juga WARIS WAWASAN bersabar terhdap sebarang provokasi dan bertindak dengan professional dan menerampilkan model graduan UiTM yang sebenar. 

Kepada pihak POLIS BANTUAN UiTM, kami berharap pada anda semua untuk menghalang kemasukan anasir2 luar ke dalam kampus kita..

Juga mendapat maklumat bahawa akan ada PRESS pada esok hari di BUDISISWA, di harap pihak media dapat melaporkan berita yang telus tanpa kompromi atau berat ke mana-man pihak..

Akhir kata saya berharap hari ini lebih baik dari semalam, dan esok lebih baik dari hari ini. Keadilan dapat di tegakkan.. Onar terpalit dapat di bersihkan..
WALLAHUALAM...


P/S;takut memikirkan apa yang mungkin berlaku esok... YA ALLAH LINDUNGILAH KAMI PARA FISABILILLAH YANG SEDANG MENUNTUT ILMU DEMI MENEGAKKAN SYIAR MU DI BUMI MILIK MU INI.. YA ALLAH...BANTULAH KAMI MEMELIHARA KEAMANAN DAN KEHARMONIAN YANG ENGKAU KURNIAI KEPADA KAMI TIKA INI...AMIN...

Monday, May 28, 2012

LAGI PENDEDAHAN MASTER PLAN DAP!!!

PERINGATAN UTK ORG MELAYU(islam)
Satu Pendedahan yang Berani daripada Bekas Timbalan Ketua Pemuda DAP

Kenalkah anda manusia yang bernama Mohamed Razali Bin Abd Rahman Bekas
Setiausaha Organisasi DAP dan Timbalan Ketua Pemuda DAP. Beliau mengaku pernah tinggal di gereja selama 2 minggu. 

Paderi Marine, warga USA telah berada di Malaysia selama 5 tahun untuk mengkristiankan orang Islam di Malaysia.
Setiap minggu sekurang-kurangnya 2 orang Melayu telah dimurtadkan.

Beliau telah keluar dari menjadi ahli DAP diatas kesedarannya sendiri kerana mendapati bahawa DAP paling benci kepada bangs Melayu beragama Islam dan Raja2 Melayu. DAP berniat jahat untuk menukar perlembagaan Islam kepada Perlembagaan Kristian. 

Seorang pemimpin kanan DAP pernah didalam ucapannya menyatakan "we must make sure christian become official religion in Malaysia and we make sure that the next prime minister is christian."

Razali pernah ke Balai Polis untuk membuat laporan polis tentang kristian agama rasmi. Mat Sabu mengarahkannya supaya ditarik balik. Guan Eng menawarkan RM 1Juta dan bercuti di Melbourne dan minta dia menarik balik laporan polis. Paderi di tempat kerja isterinya juga membuat tawaran yang lumayan untuk menarik balik laporan polis.

Senarai rancangan besar DAP yang diberitahu oleh Mohamed Razali adalah seperti berikut:

1. Kristian Agama Rasmi.
2. Malaysia akan ditukarkan kepada Republik. Guan Eng ada pejabat mewah di Singapura dan setiap minggu berjumpa Lee Kuan Yiew. Kewangan DAP terlalu kuat.
3. YDP Negeri Pulau Pinang akan ditukar kepada Cina.
4. Sistem Raja berperlembagaan akan dibubarkan, Raja adalah berketurunan lanun kata Lim Kit Siang.
5. Isu azan hanya test kesensetifan orang Islam.
6. Pertandinagn tilawah Al Quran akan dihapuskan.
7. NGO Melayu akan dihapuskan. cth PEKIDA & PERKASA.
8. Perkahwinan campur akan digalakkan, Insentif RM 5,000 akan diberikan atas alasan humans right (penghapusan etnik Melayu).
9. Bahasa Inggeris bahasa Rasmi.
10. Mata pelajaran Agama Islam akan dimansuhkan.
11. Chin Peng akan diberi pengampunan dan diberi gelaran Tun.
12. MARA jabatan yang dianggap rasis akan dibubarkan.
13. GLC akan dipegang dan diterajui oleh orang Cina.
14. Di hotel Palma Penang, lagu Negara ku yang baru telah dimainkan. Tiada sebut pun tentang raja.
15. Rejimen Askar Melayu Diraja akan dibubarkan kerana telah banyak bunuh orang cina (komunis) sebelum ini.
16. Panglima Angkatan Tentera dan Ketua Polis Negara akan ditukarkan kepada orang Cina.
17. Kakitangan kerajaan berketurunan Melayu akan dikurangkan.
18. KEMAS, BTN dan MKN akan ditutup.
19. Kedutaan Israel akan dibuka.
20. Pengkalan Tentera Israel akan dibuka di Port Dickson.
21. Majlis antara agama akan menggantikan Majlis Agama Islam
22. Wang zakat akan digunakan oleh orang bukan Islam. Percubaan telah dibuat di Perak sewaktu dibawah Nizar MB boneka. Ngeh pernah mintak untuk guna wang zakat tetapi dihalang oleh Mufti.
23. DEB akan dimansuhkan
24. Parti berteraskan agama akan dibubarkan termasuk PAS. Mat Sabu pernah kata "Saya sanggup makan babi dengan Lim Guan Eng dari makan ayam dengan Najib daam satu majlis tertutup." PAS telah berjaya diliberalkan.
25. Yahudi dan CIA akan bantu menjayakan rancangan DAP.


source: UNKNOWN..
P/S:saya hanya share...sesiapa yang boleh bagi original source maklumat ni sangat di harapkan. sebarang fakta yang tidak tepat juga sila dimaklumkan..

Thursday, May 24, 2012

Doa Syeikh Ahmad bin Mohd Said (Mufti Pertama) Pada Hari Kemerdekaan 1957



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

اَللَّهُمَّ وَفِّقْ سَائِرَ العُمَّالِ وَالوُزَرَاءِ وَالسَّلاَطِينَ وَالمُلُوكِ وَالأُمَرَاءِ لِرِعَايَةِ أُمُورِ الدِّينِ وَالمُحَافَظَةِ عَلَى حُقُوقِ المُسْلِمِينَ وَإِقَامَةِ العَدْلِ فِى الأَحْكَامِ وَالتَّمَسُّـكِ بِفَضَائِلِ الإِسْلاَمِ،

اَللَّهُمَّ وَأَصْلِحْ بِهِمْ شُئُونَ الأُمَّةِ المَلاَيُوِيَّةِ حَتَّى تَتَرَقَّى وَتَتَقَدَّمَ إِلَى أَعْلَى مَا يَتَحَقَّقُ بِهِ بُلُوغُ الأُمْنِيَّةِ. اَللَّهُمَّ وَانْصُرْنَا مَعَاشِرَةَ الأُمَّةِ المَلاَيُوِيَّةِ وَاهْدِنَا وَسَدِّدْنَا خَيْرَ البَرِيَّةِ وَاهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْـتَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآلِينَ،

اَللَّهُمَّ اكْشِفْ عَنَّا الكُرُبَاتِ وَسَـلِّمْنَا نَحْنُ مِمَّا فِيهِ مِنَ الآفَاتِ وَاحْفَظْنَا مِنْ كُلِّ سُوءٍ وَمَلاَمٍ وَبَـلِّغْنَا كُلَّ مَقْصُودٍ وَمُرَامٍ وَأَصْلِحْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ غَيْرِنَا حَتَّى تَكُونَ فِى أَمَانٍ وَسَلاَمٍ. وَفَرِّجْ عَنَّا كُرُبَاتِنَا فَرْجًا عَاجِلاً بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ،

اَللَّهُمَّ كُنْ لَنَا وَلَهُمْ وَلِهَذَهِ البِلاَدِ حَافِظًا مِنْ جَمِيعِ البَلاَيَا وَدَافِعًا عَنَّا وَعَنْهُمْ جَمِيعَ الرَّزَايَا، وَانْصُرْنَا عَلَى الأَعْدَاءِ وَالحُسَّادِ وَاحْلُلْ غَضَبَكَ وَنِقْمَتَكَ عَلَى البَغْيِ وَالفَسَادِ اَللَّهُمَّ وَاحْرُسْ بِعَيْنِكَ الَّتِي لاَ تَنَامُ وَاكْـنُفْ بِكَنَفِكَ وَرُكْنِكَ الَّذِي لاَ يُرَام. اَللَّهُمَّ اِرْمِ رَايَةَ الإِسْلاَمِ مَنْشُورَةً وَمَوَاطِنَ الدِّينِ وَالحَـقِّ مَعْمُورَةً.


Yang bermaksud, Ya Allah! Anugerahkanlah taufiq kepada sekelian pentadbir awam, jemaah menteri, para sultan dan raja, serta pemimpin negara bagi memelihara kehendak-kehendak agama, memelihara hak keistimewaan umatnya, menegakkan keadilan dalam undang-undang dan berpegang kepada keindahan Islam.

Ya Allah! Jadikanlah mereka agen perubah hal keadaan orang-orang Melayu, agar bangsa ini meningkat maju dan kehadapan sehingga tercapai cita-cita yang diidam-idamkan. Ya Allah! Bantulah bangsa Melayu, bimbinglah serta jadikanlah kami menjadi sebaik-baik manusia. Tunjukkanlah kami jalan yang lurus, jalan yang telah Engkau kurniakan kepada umat Islam yang telah menikmatinya, bukan sebagaimana orang yang Engkau murkai dan bukan juga orang yang sesat.

Ya Allah! Hindarilah kami daripada sebarang kesusahan, sejahterakanlah kami daripada segala yang boleh memudharatkan, peliharalah kami daripada segala buruk lagi keji dan tunaikanlah segala yang diharap dan dihajati. Harmonikanlah antara kami dan bangsa lain selain kami hingga kami sentiasa dalam keamanan dan keselamatan. Bebaskanlah kami dengan segera daripada segala kepayahan dengan rahmatMu wahai Tuhan yang Maha Merahmati segala yang penyayang.

Ya Allah! Jadikanlah bagi bangsa kami, kaum yang lain dan negara ini penjaga daripada segala bala, yang menghalang kami dan mereka daripada sebarang pencerobohan. Bantulah kami menewaskan segala musuh dan orang yang dengki. Zahirkanlah kemarahanMu dan kemurkaanMu kepada orang yang melampau dan yang melakukan kerosakkan. Ya Allah! Awasilah dengan penglihatanMu yang tidak pernah lena dan bentengilah dengan perlindungan dan bentengMu yang tidak mudah diterima.
Oleh,

Al-Marhum Syeikh Haji Ahmad bin Muhammad Said, doa ini dibaca ketika pengisytiharan Kemerdekaan Negara di Stadium Merdeka oleh Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj pada 31hb Ogos 1957.




p/s: hayatilah serta fahamilah akan setiap bait kata dalam doa ini...